XSR 700 Forums banner

Is een XSR700 geschikt voor een eerste motor en een beetje toeren?

1 reading
16K views 16 replies 9 participants last post by  bungle  
#1 ·
Ik wil mijn eerste motor kopen, in afwachting van het slagen voor mijn test, hopelijk tegen het einde van deze maand. Ik ben erg gecharmeerd van de XSR700, maar ik heb wel wat bedenkingen.

Oorspronkelijk overwoog ik een KTM Adventure 390 of een Honda CB500X te kopen. Ik ben momenteel te druk voor langeafstandstochten.
Ik kwam de XSR700 tegen en ik vind het idee en vooral het uiterlijk van de motor erg leuk. Momenteel wil ik de motor vooral gebruiken voor dagelijks gebruik, ritten van 160 km per dag en af en toe een rit van 480 km per dag naar Schotland. Ik zal waarschijnlijk ook naar Ierland en Isle of White gaan... Dat soort afstanden.

Misschien heb ik over 6 maanden veel vrije tijd en ga ik misschien richting het oosten rijden. Waarschijnlijk nog steeds dagen van 160 km en een paar langere.
De vraag is of deze motor comfortabel zou zijn met een windscherm, verwarmde handvatten... voor dit soort gebruik?

Ik reis normaal gesproken met lichte bagage (40L tas voor 2 maanden backpacken). Zou ik alles op deze motor kwijt kunnen (40L is kleding, laptop,...) met de benodigde motorzaken?

Hoe gemakkelijk is het om passagiers mee te nemen op ritten tot 160 km? Totaal gewicht van 2 passagiers van 140 kg.

Een alternatieve motor die ik heb bekeken is de Honda CB650R. Enige gedachten?
 
#3 ·
De XSR is zeker comfortabel voor lange dagen en kan solo toeren aan...het is de moeite waard om wat zachte zadeltassen te bekijken en dan je 40L tas bovenop vast te maken (zie foto). Wat betreft duopassagiers... de XSR is niet de beste. Er is niet veel ruimte voor duopassagiers en de vering is een beetje hard. Anderen kunnen het oneens zijn, maar als je regelmatig een duopassagier wilt meenemen, is het misschien beter om naar iets als een Tracer 700 of Triumph's nieuwe 660 Tiger Sport te kijken. Af en toe een duopassagier meenemen moet wel lukken.
Image
 
#4 ·
Een vriend van me had de KTM 390, die er geweldig uitzag, maar hij moest hem flink opjagen om bij te blijven. Hij ruilde hem in voor de 890, die helaas kapot ging en terug naar de winkel moest. Hij zag hem wekenlang niet en verloor er het vertrouwen in.
Elk van de Honda's zou de klus die je wilt goed klaren, maar ze zullen langzamer zijn.

De XSR is niet goed voor passagierswerk. Ik heb een handgreep voor de mijne gemaakt om het comfortabeler te maken, maar de belangrijkste aanpassing is de achterschokdemper. Hij is zacht en zwabbert overal. Ik heb een Nitron met de preload-versteller gemonteerd en het is een compleet andere motor.

Ik ben dol op de XSR, maar ik denk niet dat ik hem zou kiezen voor lange afstanden. Omdat het een naked is, krijg je gewoon iets te veel wind. Maar voor ritten over B-wegen is het een absolute kick die elke keer een glimlach op je gezicht tovert. :D
 
#5 ·
Eens met Tigerjohn, als je doorgaans dagen van 100 mijl rijdt, zijn er betere fietsen voor. Betekent niet dat je de XSR niet kunt gebruiken, het zal prima zijn, alleen niet zo comfortabel als sommige andere. En als je een XSR neemt en duizend pond of meer investeert om hem beter uit te rusten om regelmatig lange afstanden onder veel omstandigheden te rijden, dan is het nog minder een goed idee.

IMO, en het is slechts één mening, de XSR is perfect voor ritten van 50 mijl en af en toe een rit van 250+ mijl. Maar als je geen andere optie had en met de XSR door een land moest rijden, weet ik zeker dat hij de reis zou kunnen maken.
 
#13 · (Edited)
IMO, en het is slechts één mening, de XSR is perfect voor ritten van 50 mijl en af en toe een rit van 250+ mijl. Maar als je geen andere optie had en de XSR door een land moest rijden, weet ik zeker dat hij de reis zou kunnen maken.
Ik heb afgelopen zomer 6500 km met mijn XSR700 gereden. De langste ritten waren iets van 700 km/dag (zowel zonnig als de hele dag regen) op de standaard zitting. Je kunt iets van 1-3 uur rijden totdat je billen pijn beginnen te doen of je benzine opraakt. Hoe langer de dagtrip duurt, hoe korter het wordt dat je billen aan het einde pijn beginnen te doen. Het kan afhangen van het gewicht van de bestuurder, ik weeg 100 kg. Ik heb net een XSR700 Xtribute zitting gekregen. Ik zal me melden als ik er lange ritten mee heb gemaakt, het is hier nog steeds winter. Je kunt ook op een XSR700 staan, maar niet zo comfortabel als met ADVs.

Ik denk dat dit over het algemeen een prima motor is voor korte en langere afstanden. Niet geweldig, maar als je geweldig wilt, heb je er meer dan één nodig. Je kunt een elektrische fiets in een stad niet verslaan in wendbaarheid met welke motorfiets dan ook.

Mijn ritten zijn meestal op verharde of onverharde wegen. Ik denk niet dat de XSR700 uitblinkt in het terrein.
 
#6 ·
Interessante feedback tot nu toe, en ik kan niet zeggen dat ik het er helemaal niet mee eens ben, maar... Ik heb een 2018 XSR en we hebben net 24.000 mijl gereden. Ik heb er 2 10-daagse trips mee gedaan, één van 2600 mijl op de standaard zitting met Puig-windscherm en één van 4800 mijl op een Corbin-zitting met Dart-windscherm. Op deze trips had ik veel dagen van 300+ mijl en een paar rond de 500. Ondanks rugproblemen in het afgelopen decennium vind ik de XSR best comfortabel voor langere trips, en afgezien van de zitting en het windscherm die hierboven genoemd zijn, heb ik net stuurverhogers en een achterrek toegevoegd om mijn zadeltassen steviger vast te zetten. In mijn omgeving in de VS is 50 mijl een snelle leuke rit na het werk, en een dagtrip met vrienden kan 200-300 mijl zijn. Ik heb nooit echt problemen gehad met comfort, de motor heeft veel vermogen en een geweldig brandstofverbruik, en tovert altijd een glimlach op mijn gezicht. Ik kan niet veel zeggen over de accommodatie voor de passagier, want ik rijd er niet mee, maar ik zou zeker iets als de Tracer 9 GT overwegen, want die heeft een betere passagierscapaciteit, vooral als je jezelf meer wilt zien toeren, maar geen volledig beklede sporttoermotor wilt (ik heb onlangs een Concours 14 gekregen voor lange toertochten, en hoewel die geweldig is, is hij zwaar en een ramp om aan te werken vanwege al het plastic). Hoewel de 500X een geweldige motor is, zou je over een jaar of zo misschien meer vermogen willen, en de 700 laat je niet echt meer willen bij normale wegsnelheden. Ik ben het er wel mee eens dat de achterschokdemper van de fabriek afschuwelijk is. Ik heb RaceTech-emulators in de voorkant en een Ohlins-schokdemper in de achterkant, allemaal afgesteld op mijn gewicht (210 lbs) en het maakte een wereld van verschil in de algehele wegligging en vooral de stabiliteit in bochten. Ik denk dat het een fantastische allround eerste motor is, en nadat je er wat tijd op hebt doorgebracht, wil je misschien een motor die op de een of andere manier meer gespecialiseerd is (sportiever voor circuitdagen, groter voor toeren, meer bodemvrijheid voor offroad), maar de XSR zal het allemaal redelijk goed doen.
 
#7 ·
Interessante feedback tot nu toe, en ik kan niet zeggen dat ik het er helemaal niet mee eens ben, maar...

Ik heb een XSR uit 2018 en we hebben net 24.000 mijl gereden. Ik heb er 2 trips van 10 dagen mee gemaakt, een van 2600 mijl op het originele zadel met een Puig-windscherm en een van 4800 mijl op een Corbin-zadel met een Dart-windscherm. Tijdens deze trips had ik veel dagen van 300+ mijl en een paar rond de 500. Ondanks rugproblemen in het afgelopen decennium vind ik de XSR best comfortabel voor langere trips, en afgezien van het zadel en windscherm die hierboven genoemd zijn, heb ik net stuurverhogers en een achterrek toegevoegd om mijn duffels veiliger vast te zetten. In mijn regio van de VS is 50 mijl een snelle leuke rit na het werk, en een dagtrip met vrienden kan 200-300 mijl zijn. Ik heb nog nooit echt problemen gehad met comfort, de motor heeft veel vermogen en een geweldige brandstofbesparing, en tovert altijd een glimlach op mijn gezicht.

Ik kan niet veel zeggen over de passagiersaccommodatie, want ik rijd er niet mee, maar ik zou zeker iets als de Tracer 9 GT overwegen, omdat die een betere passagierscapaciteit heeft, vooral als je van plan bent meer te gaan toeren, maar geen volledig gestroomlijnde sporttoermotor wilt (ik heb onlangs een Concours 14 gekregen voor lange toertochten, en hoewel die geweldig is, is hij zwaar en een ramp om aan te werken vanwege al het plastic).

Hoewel de 500X een geweldige motor is, zou je over een jaar of zo misschien meer vermogen willen, en de 700 laat je niet echt naar meer verlangen bij normale wegsnelheden.

Ik ben het er wel mee eens dat de achterste schokdemper van de fabriek afschuwelijk is. Ik heb RaceTech-emulators in de voorkant en een Ohlins-schokdemper achter, allemaal afgesteld op mijn gewicht (210 lbs) en het maakte een wereld van verschil in het algehele weggedrag en vooral de stabiliteit in bochten.

Ik denk dat het een fantastische allround eerste motor is, en nadat je er wat tijd op hebt doorgebracht, wil je misschien een motor die op de een of andere manier meer gespecialiseerd is (sportiever voor racedagen, groter voor toeren, meer bodemvrijheid voor offroad), maar de XSR doet het allemaal redelijk goed.

View attachment 26963

View attachment 26962
Allereerst, jij bent de man, en we zouden allemaal gezegend moeten zijn om zo lang en ver te kunnen rijden. Het werkt voor jou en je laat het goed werken. Zoals je zei, vorkupgrade, achterschokdemper, Corbin-zadel, zadeltassen, maar ja, hij zou een passagier meenemen en verwarmde handvatten.

Het begint gewoon op te tellen voor een eerste motor die niet echt ontworpen is voor de lange afstand. Je laat het werken, en dat is geweldig. Voor mij is de Honda CB500x een betere keuze voor een beginnende rijder die lange afstanden wil rijden, maar dat is gebaseerd op wat Evoytec vroeg, namelijk een eerste motor en te zeggen dat normale ritten 100+ mijl zijn.

Maar als iemand zich op één ding concentreert, kun je hem niet overtuigen. Als Evoytec een XSR wil, wordt het een XSR. Maar er is niets mis mee om een CB500x als eerste motor te nemen voor drie jaar, af te betalen en in te ruilen voor iets dat hopelijk een lange termijn rit wordt.

Nu, Evoytec heeft niet aangegeven of geld een probleem is. Misschien is dat niet zo, maar dan nog meer, als geld geen probleem was, zou ik elders kijken naar wat de parameters zijn.
 
#8 ·
Bedankt allemaal voor de informatie en jullie input. Het is geweldig om jullie motoren te zien en jullie ervaringen te horen.
Ik ben dol op het uiterlijk van de XSR700, ik denk dat het een van de mooiste is van alle cafe/scramblers/veel motoren imo.
Ik had gelezen over de matige vering, maar het lijkt erop dat niemand het echt leuk vindt en de meesten hebben het geĂĽpgraded.
Ik ben gevestigd in de Midlands van het VK en de meeste plaatsen, met uitzondering van Schotland, liggen op ongeveer 100 mijl afstand. Voor mij is een motorfiets bedoeld voor vervoer en het plezier van het rijden in plaats van een rit op de weg.

Ik ben hier 2 jaar geleden mee begonnen met als doel mijn baan op te zeggen, een motor te kopen en naar het oosten te gaan totdat ik geen land meer heb. Ik ontmoette een paar motorrijders in Laos en Thailand (Duitsers op Honda Africa) die allemaal zeiden dat ze de volgende keer op een kleinere motor zullen rijden. Zoals je misschien hebt gemerkt, zijn er een paar dingen gebeurd en zijn de plannen veranderd. Ik ben gestopt met mijn baan en ben een bedrijf begonnen. Het punt van deze irrelevante informatie was dat de fondsen beperkt zijn (idealiter wil ik niet meer dan 5K). Als het bedrijf tegen de zomer failliet gaat, zal ik het plan opnieuw starten, maar voorlopig ben ik voornamelijk aan het eiland gebonden. Op het eiland en in de buurt lijkt de XSR een erg leuke motorfiets om te hebben in tegenstelling tot de alternatieven.

Ik worstel gewoon om een balans te vinden tussen een leuke motor, die een paar mijl kan reizen en er goed uitziet zonder hem al te veel te hoeven aanpassen.

Ik heb een heleboel scooters bereden op dagen van 150 mijl, Yamaha YZ125 op meerdaagse trips (mijn achterwerk bedankte me niet, maar ik hield van die motor) en Honda CB300 die ik erg comfortabel vond.

Oh en bovenop dit alles ben ik vrij klein 5f 5 en lijk ik alle grotere motoren leuk te vinden. Ik sta op mijn tenen op de XSR en CB500X...
 
#9 ·
Ik zou er een hekel aan hebben om veel tijd te besteden aan het passagiersgedeelte van de stoel, zeker weten. 100 mijl per dag, nou ja, we zouden 100 mijl per dag doen op dual sports, maar het zou ons ongeveer vier uur kosten, omdat het net zoveel vuil/grind en achterafweggetjes waren als we konden doen. Dus als je het hebt over 100 mijl per dag casual rijden, geen probleem. Maar als het 100 mijl achter elkaar in de stoel zou zijn, zou ik eens kijken naar een Tracer (die we hier in de VS niet hebben) of misschien de Tenere 700.

Maar het uiterlijk heeft ook veel te maken met hoeveel je van een motorfiets geniet. Ik ben nog steeds bezig met het veranderen van mijn XSR, niet veel zoals veel anderen, maar serieuze personalisatie. Mijn inspiratie is de Yamaha DT-07, Estensen en de huidige kampioenschaps G&G Yamaha flat track motoren. Ik vind het gewoon heel fijn dat de 700 CP wordt gebruikt in de AFT Production Twins flat track klasse en Cory Texter - aka Ctex - is nogal een persoonlijkheid met zijn enthousiasme, om nog maar te zwijgen van zijn Tank Slappin podcast die ongeveer 3/4 flat track stuff en 1/4 wegrace en andere race stuff is. Als je een uur de tijd hebt, luister dan eens naar een van hen. Klik hier om naar Tank Slappin' te gaan

Sorry... een beetje off topic geraakt. Koop een motorfiets die je echt leuk vindt, je zult er meer op rijden. Indien nodig, koop een tweede op maat beklede stoel voor passagierscomfort. De manier waarop de XSR de stoel doet, geeft je een snelle wissel waardoor er meerdere mogelijk zijn. Ik heb de OEM-stoel, die ik gebruik bij het vervoeren van mijn "brunk" (een soort zadeltas over de stoel, een tunnelbag genoemd), het accessoire solo zadel dat ik het meest comfortabel vind met een beetje ruimte om op te schuiven en een C-Racer stoel/staart voor een flat track look. Ik kan de stoelen in 30 seconden verwisselen met een draai aan de sleutel in het stoelslot.

Ik vind het nog steeds leuk om er naar terug te kijken als ik hem parkeer en ergens heen ga, zoals een restaurant of als ik naar school rijd waar ik les geef. Twee jaar en nog steeds erg leuk... en het is nog niet af.
 
#11 ·
Ik zou er een hekel aan hebben om veel tijd te besteden aan het passagiersgedeelte van de stoel, zeker. 100 mijl per dag, verdorie, we zouden 100 mijl per dag doen op dual sports, maar het zou ons ongeveer vier uur kunnen kosten, omdat het zoveel vuil/grind en achterafweggetjes waren als we konden doen. Dus als je het hebt over 100 mijl per dag casual rijden, geen probleem. Maar als het 100 mijl rechtstreeks in de stoel zou zijn, zou ik eens kijken naar een Tracer (die we hier in de VS niet hebben) of misschien de Tenere 700.

Maar uiterlijk heeft ook veel te maken met hoeveel plezier je van een motorfiets hebt. Ik ben nog steeds bezig met het veranderen van mijn XSR, niet veel zoals veel anderen, maar serieuze personalisatie. Mijn inspiratie is de Yamaha DT-07, Estensen en de huidige kampioenschaps G&G Yamaha flat track bikes. Ik vind het gewoon erg leuk dat de 700 CP wordt gebruikt in de AFT Production Twins flat track klasse en Cory Texter - alias Ctex - is nogal een persoonlijkheid met zijn enthousiasme, om nog maar te zwijgen van zijn Tank Slappin podcast die ongeveer 3/4 flat track stuff en 1/4 road race en andere race stuff is. Als je een uur de tijd hebt, luister er dan eens naar. Klik hier om naar Tank Slappin' te gaan

Sorry... een beetje off topic geraakt. Koop een motor die je echt leuk vindt, je zult er meer mee rijden. Zo nodig, koop een tweede op maat gestoffeerde stoel voor passagierscomfort. De manier waarop de XSR de stoel doet, geeft je een snelle wissel waardoor er meerdere mogelijk zijn. Ik heb de OEM-stoel, die ik gebruik bij het vervoeren van mijn "brunk" (een soort bagagerek over de stoel, een tunnelbag genoemd), het accessoire solo zadel dat ik het meest comfortabel vind met een beetje ruimte om op te schuiven en een C-Racer stoel/staart voor een flat track look. Ik kan stoelen in 30 seconden verwisselen met een draai aan de sleutel in het stoelslot.

Ik vind het nog steeds leuk om er naar terug te kijken als ik hem parkeer en ergens naartoe ga, zoals een restaurant of als ik naar school rijd waar ik lesgeef. Twee jaar en vind het nog steeds erg leuk... en het is nog niet klaar.
Ik heb naar de tracer 700 gekeken. Het lijkt vrijwel dezelfde motor te zijn als de XSR700 met een betere vering en wat bescherming tegen het weer. De bodemvrijheid is hetzelfde, maar met een hoge stoel (ik ben klein). Is het comfortabeler?
De Tenere is veel te hoog voor mij en blijkbaar moeilijk op te tillen. De tracer ziet er goed uit. Bedankt, ik zal zeker uitkijken naar een goede.
Ik voel echt de reiskoorts.
 
#10 ·
Ik ben het eens met KLX678, uiterlijk is belangrijk! Je wilt je goed en cool voelen tijdens het rijden op je motor, en je er niet voor schamen! Een van de belangrijkste redenen waarom ik in 2018 de XSR boven de andere motoren in zijn klasse koos, was de ronde koplamp en de 'retro'-stijl in combinatie met moderne technologie. De MT-07 was iets goedkoper, maar ik vond de voorkant niet zo mooi. Het is sindsdien gegroeid, maar ik ben nog steeds dol op de ronde koplamp van de XSR.
 
#12 ·
Ja, de Tracer is comfortabeler dan de XSR (ik heb ze allebei gehad). De wielbasis is iets langer, wat helpt. Het is een geweldige motorfiets en beter geschikt voor toeren dan de XSR. Hij heeft niet het superlichte gevoel van de XSR op de weg, hoewel de Tracer nog steeds erg licht is voor wat hij is. Eens, je zult de Tenere te hoog vinden, zelfs met verlagingslinks. Hij is ook aanzienlijk zwaarder.
 
#14 ·
Veel van de touring-capaciteit hangt af van hoe goed je billen gewend zijn aan het zitten. Ik garandeer je dat weinig motoren comfortabel zijn als je erop springt en lange afstanden probeert te rijden zonder de afgelopen maanden wat zadeluren te hebben gemaakt. Je billen zijn gewoon niet gewend aan de situatie. Een beetje zoals wennen aan een fietszadel.